Rövid összefoglaló

az „Óvodai tehetségazonosítás a prózai előadóművészet – kommunikáció területén” c. tehetséggondozó program megvalósításáról

Az „Óvodai tehetségazonosítás a prózai előadóművészet – kommunikáció területén” című pályázati program elsődleges céljaként tűztük ki egy, a dramatikus tevékenységre épülő tehetségazonosító mérőeszköz fejlesztését, kipróbálását, ami gyakorló óvodapedagógusok közreműködésével valósult meg 2016. szeptember 19. – 2017. június 30 között.

A tehetségazonosító megfigyelési szempontsor a fejlesztése során több esetben került tesztelésre. A pályázati program keretein belül megvalósított élménynapok (Varázshegy Fesztivál, Városi Versmondó találkozó, Szakmai kerekasztal), valamint az együttműködést vállaló óvodákban (Ferenczy Ida Óvoda Hosszú Utcai Óvodája, Kálmán Lajos Óvoda Széchenyi Sétányi Óvodája, Kecskeméti Főiskola Petőfi Sándor Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Óvoda, Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskola, Szentkirályi Napközi Otthonos Óvoda) tartott színművészetet és a dramatikus játékokat érintő bemutató foglalkozások azt a célt szolgálták, hogy a mérőeszköz öt kompetenciaterületének mindegyike esetén az egyes szintekhez tartozó sztenderdeket megfogalmazzuk.
A tehetségazonosító megfigyelési szempontsorral való próbamérésre mindezek után, 2017. május, június hónapokban került sor. Olyan intézményeket, pedagógusokat kerestünk meg, és kértünk fel a próbamérésben való részvételre, akik nevelési-oktatási tevékenységük során alkalmazzák a dramatikus népi játékokat és/vagy a drámapedagógiát, továbbá tapasztalattal rendelkeznek a tehetséggondozás területén.

Részt vevő óvodák:

  • Ferenczy Ida Óvoda Hosszú Utcai Óvodája;
  • Kálmán Lajos Óvoda Széchenyi Sétányi Óvodája;
  • Kecskeméti Főiskola Petőfi Sándor Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Óvoda;
  • Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskola;
  • Szentkirályi Napközi Otthonos Óvoda.

Részt vevő általános iskolák:

  • Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola;
  • Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola Lánchíd Utcai Sport Általános Iskolája;
  • Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola Móra Ferenc Általános Iskolája;
  • Szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola
  • Szalkszentmártoni Petőfi Sándor Általános Iskola
  • Varga Domokos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola.

Tapasztalatainak, valamint a fejlesztett tehetségazonosító mérőeszköz alkalmazási lehetőségei módszertani kiadványban foglaltuk össze.
A megvalósult tevékenységek a célcsoport bevonása révén lehetőséget adtak a fiatal tehetséges felnőttek felkutatására, a kapcsolati háló felépítésére is. A közös műhelyprogramok és témalaborok az egymástól való tanulás lehetőségét biztosították. A módszertani anyag fejlesztése a fiatal felnőttek elemző és értékelő munkáját segítette, a kutatási eredmények publikálása, az élménynapok programjai pedig szakmai párbeszédet kezdeményeztek a program résztvevői és az érdeklődők között.

Az „Óvodai tehetségazonosítás prózai előadóművészet - kommunikáció területén” program a Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósul meg.

ntp emmi emet logo szines